Rivervalley, wellington, Nelson, abel tasman natio - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu Rivervalley, wellington, Nelson, abel tasman natio - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu

Rivervalley, wellington, Nelson, abel tasman natio

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

03 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Van ohakune ging ik met de bus naar rivervalley. Een plaats in the middle of no where, waar niets te doen was en de keuken één grote puinhoop was. Niet bepaald waar ik heen wilde maar helaas had kiwi experience (de bus organisatie) daar een verplichte nachtstop.
Gelukkig gingen we er sochtens vroeg weer weg:)
Op naar wellington. De hoofdstad.
Tas gedropt, gegeten en met Tom afgesproken bij Te Papa, het nationaal museum. Erg mooi en interessant.
Amper geslapen omdat ik in nogal een party hostel sliep en mijn kamergenootjes midden in de nacht niet bepaald geluidloos binnen kwamen en sommige zelfs het licht aan deden. Maarja kan niet alles hebben hè;)

Volgende dag samen met Tom met movie tour langs verschillende lord of the rings locaties gegaan. Daar ook scenes nagespeeld (zie Facebook);)
Was erg leuk en tof om te zien.
Aan het eind van de middag gingen we naar the weta cave, waar vrijwel alle attributen, kostuums enz voor the lord of the rings en de hobbit zijn gemaakt. Interessant en gaaf was het omdat we ook verschillende dingen die in de films zijn gebruikt mochten vasthouden.
Vervolgens nog langs een huidige filmset gereden. Helaas niet dichtbij genoeg om de acteurs te kunnen zien maar wel het decor.
Bij terugkomst in de stad met Tom naar een Nederlands restaurant gegaan waar we 1kilo mosselen en natuurlijk frietjes hebben gegeten. Dat maakte de dag helemaal compleet! Top.
Volgende dag met kennis van Tom en hemzelf met haar auto door en langs wellington getoerd. Naar het vliegveld gegaan voor verschillende levensgrote beelden van personages uit lord of the rings. Langs de kust gereden wat erg mooi was en in café gezeten waar veel acteurs van lord of the rings tijdens de opnames kwamen.
Naar gipsy markt gegaan waar we toevallig langsreden met allemaal bijzondere wagens.
Tot slot naar Nederlands supermarktje gegaan waar we stroopwafels hebben gekocht:D
S avonds uitgenodigd om bij Sabine en Daisy (die kennissen van Tom) te blijven eten en zelfs te blijven slapen.
Na twee slapeloze nachten nam ik dat maar al te graag aan. Gelijk mijn tas uit hostel gehaald en naar hen vertrokken.
Volgende dag met Tom de stad ingegaan en met cable car omhoog naar de botanische tuinen. Mooi uitzicht over de stad en lekker door de tuinen terug naar de stad gelopen. Bij het parlementsgebouw uitgekomen en daar een tour gedaan.
Erg indrukkend hoe ze dat tegen aardbevingen beschermd hebben.
En s avonds weer heerlijk bij Sabine en Daisy geslapen.
S morgens er weer vroeg uit want om 08.00 ging de Ferry naar het zuidereiland. Met mijn puzzelboekje, leesboek en het schrijven van ansichtkaarten heb ik mij prima vermaakt. Het weer was niet zo heel goed dus het uitzicht was ook niet zo mooi... Maarja;)
Aan de andere kant verder met de bus naar Nelson.
Tom kwam ong een uur later aan.
Samen naar the ringmaker gegaan van lord of the rings, de stad doorgelopen en boodschappen gedaan.
Volgende dag pakketje met alle souvenirs uit Australië en degene die ik al heb uit nieuw zeeland verstuurd. Eindelijk is mijn tas dus weer enigszins van normaal formaat;)
Boodschappen voor de wandeling gedaan en tas herpakt.

S ochtens ging om 09.00uur de bus naar het begin van de wandeling in abel tasman national park.
Er stond 12,5km op de planning met een aantal heuvels. Het weer was weer uitzonderlijk goed en hadden daardoor super mooi zicht.
De overgang tussen licht en donker blauw water was ook erg tof om te zien. Op sommige plekken was het water zo helder blauw dat het niet mooier kan. Het was waanZinnig.
Bij aankomst in de hut, aan het strand, ben ik gelijk het water ingegaan. Top.
S avonds kaartspel toernooi begonnen met Tom en stond behoorlijk voor aan het eind van de avond.
Voor de eerste keer geen snurkers in de hut. Wat een feest:)
Volgende morgen rustig aan gedaan en 11,5km gelopen.
Weer mooi weer en heerlijk gelopen maar omdat we soms op een smal stuk strand moesten lopen waar ook nog water kwam, werden mijn schoenen nat en omdat ze al een beetje kapot waren gegaan tijdens het beklimmen van de vulkaan, konden ze daar niet zo goed tegen maarja het ging nog wel...
Bij aankomst weer lekker gezwommen en kaartspel verder gespeeld. We stonden weer aardig gelijk.
Weer geen snurkers! Echt top!
Rustig aan gedaan en 13,5km gelopen. Helaas begaf halverwege 1 van mijn schoenen het. De zool liet helemaal los waardoor er niet meer mee te lopen viel. Aan een voet een slipper en aan de andere een schoen. Zo liep/strompelde ik verder. Had inmiddels een joekel van een blaar onder een van mijn voeten die redelijk stoorde.
Iets voor het eind was er een bord met '20min verder, koud drinken, lunch, cake enz.' Wat in totaal dus 40 min. om was maar toch zijn we er naartoe gelopen. Wat was dat fijn:) het was namelijk een aardig warme dag en zat er even doorheen ivm mijn schoenen en blaren.
Het laatste half uur liepen we over een laagtij stuk waar dus op een gegeven moment weer hoog water zou zijn. Gelukkig zijn we gewoon droog aangekomen.
Even uitgerust, bikini aan, stuk terug gelopen naar waar het water alweer hoog was en weer heerlijk gezwommen.
S avonds weer verder met kaartspel waarna ik toch weer een behoorlijke voorsprong had.
S nachts om 04.15ging onze wekker. In het donker omkleden, tas inpakken en ontbijten. Best aparte ervaring want we zagen echt niets.
Er was geen maan, nog geen zon natuurlijk en dus echt hartstikke donker.
Om 05.06 zou het tij op het laagst zijn om naar de overkant te lopen. En dat was wat we wilden omdat we ook 7uur moesten lopen en om 13.00uur werden opgepikt wat betekende dat we sowieso zo vroeg moesten vertrekken.
Maar het was nogsteeds zo donker en Tom en ik hadden natuurlijk geen zaklampen meegenomen (niet zo slim van ons) dat we wachtte tot het iets lichter werd. Nog uurtje buiten op de veranda gelegen en uiteindelijk dus rond 06.00 vertrokken. Het was nogsteeds behoorlijk donker maar anders zouden we het qua tijd nooit redden.
Voetje voor voetje op blote voeten overgestoken en tot helft van onderbeen in water op bepaalde plekken. Er lagen natuurlijk ook duizenden schelpen en ik kan jullie vertellen dat het geen pretje is om daar met blote voeten op te lopen. Wat was dat vervelend! Om zachtjes uit te drukken.
Eindelijk aan de overkant moesten we het pad zoeken maar dat was nogal een opgave in het donker. Eindelijk na heel goed zoeken zagen we dan eindelijk de oranje pijl.
Nog even foto's maken van zonsopkomst en lopen maar.
Had besloten maar op beide slippers te lopen want het verschil tussen voet met schoen en slipper was te groot.
Er kwam gelijk een pittige klim waarbij ik enorm last in mijn kuiten en knieën kreeg en toen begaf ook nog mijn slipper het... Wat was dat afzien.
Na ong 6,5km van de 18! die we die dag moesten, kwamen we op een camping aan.
Doordat we s ochtens wat vertraging hadden opgelopen omdat het te donker was, we niet zo snel konden lopen met al onze pijntjes en ik op mijn slipper(s) liep, hadden we nog maar 4,5uur over voor een stuk waar 6uur voor stond.
Nu kwamen we de andere wandeling meestal wel 1 a 1,5uur van te voren aan maar ik wist dat ik het deze keer niet zou redden hoe graag ik ook wilde.
Ik ben daarom op de camping aan mensen gaan vragen of ze toevallig vandaag vertrokken en mij bij het eindpunt af zouden willen zetten. Na 4 afwijzingen waren er drie meiden van mijn leeftijd die daar sowieso langs zouden komen en mij 'natuurlijk' wel mee wilden nemen. Wat was ik blij!!!:D
Tom besloot, het wel uit te lopen en ik zou de pick up dan vragen om op hem te wachten.
Leuke rit gehad met die meiden en na paar keer verkeerd te hebben gereden bij het eindpunt gebracht:)
Heb mijn hoofd op een tafel daar op mijn armen neergelegd en ong. half uurtje in slaap gevallen. Was behoorlijk moe, zoals jullie misschien kunnen begrijpen.
Als verrassing besloot ik Tom stukje tegemoet te lopen maar hij kwam en kwam maar niet... Toen ik net terug naar de parkeerplaats wilde, kwam hij strompelend aan. Samen als twee kreupele terug gelopen waarbij tot onze verbazing het extreem hoogtij was geworden en het laatste stuk, waar ik net nog droog had gelopen, nu tot mijn knieën met water was.
Gelijk in het busje gesprongen waarbij we 2uur bij konden komen en lekker zijn weggesuft.
S avonds hadden we echt geen puf om te koken dus heel gezellig bij de Mac om de hoek gaan eten. Kaartspel afgemaakt, die ik gewonnen heb:) en op tijd naar bed.

Om 08.30 ging alweer de bus naar frans Jozef. Tom had nog zo'n last van zijn voeten dat hij amper kon lopen en bij mij viel het eigenlijk wel mee omdat ik de dag ervoor optijd gestopt was.

Opweg naar franz Josef nog een stop gemaakt bij de pancake rocks. Stenen in de zee met verschillende lagen waardoor het net een stapel pannenkoeken leek.
Het was top weer dus konden mooie foto's maken bij aankomst in franz Josef van de gletsjers.
Volgende dag zou ik om 12.00uur met de helikopter naar de gletsjer gaan en daar een 3uur durende hike op doen. Helaas ging het ivm teveel bewolktheid niet door. Een rustige dag in het hostel dan maar doorgebracht.
S avonds naar de buiten Spa terwijl het redelijk hard regende. Maar het was erg lekker alsnog.

Volgende dag kon ik gelukkig wel de ice explorer doen. Voor het eerst in een helikopter, wat erg gaaf was, maar op de gletsjer lopen was nog gaver. In het begin was het nog een beetje bewolkt maar na een tijdje klaarde het op, wolken verdwenen en zonnetje kwam tevoren:) top.
Hele bijzondere dag was dat!

Om 07.20 de volgende dag ging mijn bus naar wanaka.
Maakten nog een stop bij een meer waarin de besneeuwde bergen in het water reflecteerde. Het meer stond daar bekend om. Had weer geluk met het weer want de reflectie was super. Lake matheson.
Nog langs fox glacier gereden wat ook super mooi was.
Echt waar! Nieuw Zeeland moet iedereen eigenlijk gezien hebben. Zo mooi en divers.
Na een eindje rijden nog bij een ander meer gestopt die ook erg mooi was.
In wanaka aangekomen, eerst opzoek gegaan naar nieuwe bergschoenen, anders zou ik de komende drie wandelingen niet kunnen doen. Bij de eerste winkel had ik gelukkig al de passende gevonden:) dus ik kan er weer tegenaan.
Met drie andere reizende naar het meer gegaan en daar gezellig gezeten voor een tijdje. Heerlijk:).
Na het avondeten naar de film gegaan. Wanaka staat bekend om z'n theater. Kleine zaal, met banken en grote stoelen. Je kon ook bedient worden tijdens de film. Was leuk om mee te maken.
Na de film nog gezellig gekaart op de kamer en heerlijk geslapen.

Sorry voor het lange verhaal;)

  • 03 Maart 2015 - 09:24

    Monique Dankers:

    Wat heerlijk om jouw verhalen te lezen. Geniet er maar met volle teugen van, voor je het weet ben je weer terug! :) Liefs, Monique

  • 03 Maart 2015 - 09:40

    Gaby Beens:

    he Elisabeth
    Net je verhaal gelezen.was met jou gelijk in een andere wereld.
    Fijn dan juist zo een lang verhaal.
    Je blijft maar genieten, heerlijk.
    Lieve groetjes Ma

  • 03 Maart 2015 - 16:59

    Tom Beens:

    Spannend met dat hoogtij. Verstandige beslissing om op tijd te stoppen.
    Nog twee weken dan zitten we in dezelfde tijdzone.
    Wel een beetje op ma letten.

  • 03 Maart 2015 - 17:41

    Herman:

    Hoi Elisabeth,
    Klinks weer allemaal erg gaaf. gelukkig was je goed getraind toen je uit Zwitserland vertrok!!

    Geniet ervan, echt een superervaring

    groetjes uit Chur

    PS de Kids vragen wanneer je weer langskomt :))

  • 05 Maart 2015 - 20:14

    Gera:

    Dag Elisabeth,
    Al een beetje door het zien van de foto's op facebook begrepen wat je aan het doen was en hoe mooi, gaaf en top het allemaal is wat je meemaakt. Ik zou er ook geen andere woorden voor hebben als ik je foto's bekijk. En dan nu het uitgebreide verslag van je belevenissen. Dat kan niet uitgebreid genoeg zijn hoor! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. En ja, schoenen willen wel eens op een ongelukkig moment kapot gaan. En slippers zijn toch echt eigenlijk bedoeld voor het strand. Gelukkig had je op tijd nieuwe schoenen voor een nieuwe wandeling. Het lijkt mij echt prachtig om daar door de natuur te lopen. Fijn dat je ons met je verhaal en je foto's laat meegenieten.
    Nog heel veel plezier.

    Groetjes,

    Gera en Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 6694

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Rondreis

Landen bezocht: