tweede week. chiang mai, chiang rai en sukhotai - Reisverslag uit Ban Hau Chang, Thailand van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu tweede week. chiang mai, chiang rai en sukhotai - Reisverslag uit Ban Hau Chang, Thailand van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu

tweede week. chiang mai, chiang rai en sukhotai

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

08 April 2015 | Thailand, Ban Hau Chang

Doordat ik de week met mama een beetje laat heb geschreven, komt mijn tweede week er nu al achteraan;)

De dag nadat mama vertrokken was, in mijn uppie naar de chatuchak market gegaan. Één van de grootste markten ter wereld, heb ik mij laten vertellen.
Besloot er al vroeg heen te gaan ivm de drukte en rond 18.00ging mijn nachttrein naar chiang mai.
Met de metro erheen gegaan. Ben inmiddels redelijk bekend met het ov in Bangkok.
Lekker fruitsapjes, kokosijs met stukjes kokos en ananas, soort oliebollen, en veel water genuttigd.
Nieuwe slippers, zonnebril (dat werd wel eens tijd) en 2shirts gekocht.
Ook mijn derde vlag om op mijn rugzak te strijken gevonden. Na Australië en nieuw zeeland nu ook Thailand:)
Na een behoorlijke tijd over de markt te hebben gestruind maar terug naar het hostel gegaan. Kaartjes geschreven en gelijk op de post gedaan.
Tas op mijn rug genomen, nog even wat fruit gehaald, en naar het station gelopen.
Coupé was makkelijk te vinden. Stond namelijk een groot bord bij 'vrouwen en kinderen' voelde me tot beide aangesproken;)
Mijn plaats vinden was ook geen probleem. Gewoon naar de nummertjes kijken.
Was alleen beetje verbaast dat het gewone treinbanken waren. Maar al gauw zag ik dat ze uitklapbaar waren. Was erg benieuwd!
Rond 21.00 kwam de conductrice vragen of ze mijn bedje klaar mocht maken. Maar natuurlijk dacht ik.
Vol enthousiasme zat ik te kijken hoe ze dat deed. Leek wel op het in elkaar zetten van een Ikea bed. Zo gepiept.
Het werd een ruim eenpersoons bed met een zacht matras, schoon kussen en laken. Genoeg plek om mijn grote backpack bij me in bed te nemen. Perfect.
Al redelijk snel in slaap gevallen en voor de zekerheid maar mijn wekker gezet een half uur voor ik in chiang mai zou zijn.
Werd, natuurlijk, al eerder wakker maar had verbazingwekkend goed geslapen. Niemand en niets gehoord.
Hadden wel ruim half uur vertraging opgelopen (waardoor ik aansluitingmet de bus miste) maar dat was te overzien. Bus naar chiang rai zou nog 2 uur duren maar dat bleek 3,5uur te zijn. Ipv 11uur was ik er pas om 14.00. Gekukkig Ricky (broer van Saskia) wel op tijd kunnen bereiken dat ik later kwam.
In chaing rai werd ik opgehaald door sas en gift (vriendin van Ricky waar hij mee in chiang rai woont).
Zo leuk en fijn om Saskia weer te zien na een half jaar! Was gelijk weer zoals vanouds.
Bij haar broer thuis gelijk in het zwembad gedoken en s avonds bij de Thai uiteten gegaan. Inktvis, met tentakels en al, noodles, andere soorten vis, sushi en nog veel meer. Erg lekker.
Thuis nog spelletjes gespeeld en gaan slapen.
Heerlijk een eigen kamer, nette badkamer, keuken, een zwembad en televisie met BVN (beste van Nederland) Helemaal top:D
Fijn om even soort van 'thuis' gevoel te hebben.

De drie dagen daarop volgend scooters gehuurd. Ik had de snelste;) in tegenstelling tot de locals hadden wij wel helmen op maar verder gingen we ook gewoon overal, net als zij, tussendoor en in onze korte broek en shirtje (tussen haakjes: de scooters hier kunnen net zo hard als motoren in nl.)
De bergen ingegaan, langs rijstplantages, riviertjes, naar waterval, nightmarktet, white temple (erg mooi), black temple (erg apart), bioscoop, waar we voor de start van de film moesten gaan staan uit respect voor de koning waarbij een kort filmpje over hem werd afgespeeld. Aparte ervaring.
De scooter tripjes waren erg tof.
Met z'n drieën, Saskia, haar vriend en ik, hadden we twee scooters. Ik ging dus af en toe ook achterop om hen te laten rijden.
Leuke filmpjes en foto's op die momenten gemaakt.
Na een dik uur naar de white temple te hebben gezocht en niet gevonden te hebben, maar terug naar het huis gegaan om nogmaals te vragen hoe we moesten rijden. Bij poging twee, het binnen een kwartier gevonden;)
Elke dag, na het scooteren, het water in gegaan. Heerlijk.
Sas had lekker Hollands wentelteefjes gemaakt en gift had ook een avond heerlijk Thais gekookt.
Op kussens, zoals het hoort, aan een lage tafel gegeten.
De avond van de nightmarket, gefrituurde mix gegeten. Dat hield in: gefrituurde wortel!, broccoli!, inktvisringen, uienringen en loempia's. Vooral die broccoli en wortel waren bijzonder.

Uiteindelijk 5dagen daar geweest. Heerlijk!

Met Saskia en marvin (haar vriend), met de bus naar chiang mai vertrokken.
Kregen zelfs luxe een koud flesjes water en een koekje tijdens de busrit. Goed geregeld:D

Met taxi naar hostel, klaargemaakt en in mijn eentje naar de nightbazar gegaan. Daar weer een fruitshake genomen en denk dat ik inmiddels wel alle smaken heb gehad.
Bij een straat waar allemaal eetkraampjes waren gaan zitten en inktvis noodles gegeten. Kwam een meisje die ook alleen reisde naast me zitten en gezellig met haar gepraat.
Als toetje nog een fruitshake. Wat zal ik dat missen als ik weer in NL ben.
Naar hostel teruggelopen en gaan slapen.
S ochtens vroeg op omdat we naar de olifantenopvang gingen. Niet om er dus op te rijden maar om ze te verzorgen.
Een dag om nooit te vergeten! Heel bijzonder.
Hebben de olifanten (drie volwassen en twee baby's) bananen gegeven, met ze geknuffeld, gewassen in een meertje en na de lunch met ze in de modder gespeeld. Geweldig!
Ze spoten ons ook nat en gaven kusjes met hun slurf.

Één van de olifanten was zwanger. Normaal zijn olifanten al dik, maar zij spande echt de kroon. Ze was die week uitgerekend. De olifant kon je in haar buik zien bewegen!
Later hoorden we dat ze paar uur nadat wij weer weg waren, is bevallen.

Na het modderbad hebben we ons in een beekje gewassen. Voelde best primitief maar ook dat was een bijzondere ervaring.

Terug bij het hostel met ze drieën naar de bazaar gegaan. Mooie afsluiting van een fantastische dag.

Dag erop was het Pasen.
S ochtends naar de mis gegaan waar iedereen na afloop een ei kreeg.
Chocolade eieren, paasbrood of iets wat ook maar met Pasen te maken heeft, is niet te krijgen hier. Dus geen paasontbijt, bruch of wat dan ook. Wel uit ontbijten gegaan:)

Deze dag had ik besloten eerder naar huis te gaan. Zat er wel al mee in mijn hoofd maar vandaag wist ik het zeker.
Aanvraag gedaan om tussen 20 april en 6mei thuis te zijn, omdat ik wel nog hier songkran (Thais nieuw jaar) wilde vieren en daarna nog paar dagen naar de eilanden.
Rest van de dag beetje gepland wat ik nog gezien wil hebben voordat ik terug ga.
S avonds voor het eerst een chang (Thais biertje) genomen hier. Heerlijk zo met dat warme weer.
Als toetje, omdat het Pasen was;), appeltaart met vanille ijs:D
En omdat er heel toevallig een massagesalon naast zat, daarna ook nog een Thaise massage genomen. Heerlijk!

Volgende morgen weer vroeg op om met de bus naar sukothai te gaan.
Sas en Marv gingen met vliegtuig naar de eilanden.
Na een busrit van ong 4uur, recht voor het hostel afgezet. Top.
Ruime tweepersoonskamer met privé badkamer helemaal voor mij alleen:D heerlijk.
Met twee Nederlandse meiden aan de praat geraakt en met hen (laat) gelucht (rond 4uur) waarbij een fruitshake natuurlijk niet kon ontbreken;)
Daarna gerelaxt op mijn kamer en als 'uitgebreid' diner op tweede paasdag boterhammen met jam gegeten;) haha

Na een gebroken nacht door een haan die elk uur 'afging' vanaf 03.00uur en een bed waar een houten plank in vergelijking nog zacht ligt, heb ik ontbeten met hetzelfde als mijn eten van de avond ervoor.

Een fiets gehuurd en sukhotai verkend. Er waren drie historische parken waarvan ik als eerste naar de centrale zone ging. Een groot natuurpark met allemaal ruïnes, mooie bomen, vijvers en een marktje.
Daar voor de verandering maar weer eens noodles gegeten. Blijft lekker ;)
Door naar zone noord waar maar één bezienswaardigheid was en die kon zien voordat je entree moest betalen. En ik ben en blijf een Nederlander dus besloot er niet voor te betalen en vanachter het hekje er foto's van te maken;)
Door naar zone west. Dat was een groter park maar besloot ook daar niet in te gaan. Was beetje kapot en had behoefte aan een fruitshake ;)
Terug naar het dorp gegaan, cocosnoot shake genomen en die nlse meiden weer tegen gekomen.
Afgesproken om 16.00 met ze drietjes rond te fietsen.
Tot die tijd even gerust op mijn kamer en bevestiging gekregen over mijn ticketwijziging. 06 mei om 20.00 Schiphol. Maar mijn eerste gedachte was; dat is nog zo ver weg...
Gelijk geantwoord of het mogelijk was om zo snel na 15april, dan is nieuw jaar afgelopen, naar huis te vliegen.
Nog even afwachten was het toen.

Met die meiden gaan fietsen en een kleine kitten in een kuil gevonden. Heel mager en kon amper lopen. We besloten hem/haar mee te nemen en wat eten te geven. Bij de winkel kattenvoer gekocht, wat gelijk werd opgesmult. Ik vind poesjes best lief maar in het buitenland ben ik er toch voorzichtig mee.
Die meiden dachten daar anders over en namen haar mee naar hun kamer. Wel lief van ze natuurlijk.
S avonds met hen nog wat gaan eten.
Heerlijke sticky Rice met mango! Een echte aanrader. Met fruitjuice niet te vergeten;)
Bij terugkomst in mijn kamer mijn mail gecheckt en.......
Ik kom 21april 20.00 aan op
Schiphol!!!:D
Kan niet wachten iedereen weer te zien.
Nog twee weekjes dus waarschijnlijk nog twee verslagen.

Liefs van mij

  • 08 April 2015 - 20:39

    Tom Beens:

    Ha die E,
    tot over twee weken dus. dat wil zeggen ik/wij ben/zijn op 25 april weer thuis.
    OPa is de volgende dag jarig.
    DAn twee weken in NL.
    Groet
    Pa
    PS: Ik betaal ook nooit voor attracties. Ben al eens voor de Akropolis weer omgedraaid.
    Verboden stad/Grote Muur: allemaal hetzelfde.

  • 08 April 2015 - 22:41

    Gaby Beens:

    Hallo Elisabeth
    Wat een gezellig bericht weer van jou.
    Zo leuk dat je al op 21 april komt. We waren gisteren helemaal door het dolle heen. Nu gaan we de dagen aftellen.

    Fijn dat het zo leuk bij Sas en Ricki was. De scootertour moet geweldig geweest zijn. De olifantenopvang blijft een unique beleefnis.
    Kan wel watertanden als ik de namen van alle lekkere drankjes hoor.
    Geniet er nog maar van.
    Vandaag was het al warm in de zon in Swiss. Lieve groetjes van Annemarie en Mirjam .Ze zijn ook zo blij dat je weer komt......Ik kon het niet voor mij houden.
    Wat zullen je vrienden blij zijn........
    Ik ga nu Lekker slapen
    Dikke kus
    Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 6708

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Rondreis

Landen bezocht: