nieuw zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu nieuw zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu

nieuw zeeland

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

29 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Oeps.... Al 24 dagen niets geschreven... Nog niets van mijn avonturen in Nieuw Zeeland met jullie gedeeld.... Maar dat betekent wel dat ik me heb vermaakt en blijkbaar niet al te veel tijd had om een up date te geven;) en aangezien het nu met bakken naar beneden komt (ja ja het is redelijk uniek dat ik afgelopen 23 dagen geen regen heb gehad) heb ik tijd om jullie mijn verhalen te vertellen:)

De eerste week in NZ heb ik bij Fam. Dillen geslapen, oude buren van ons uit eemnes toen ik nog niet geboren was,( van heel lang geleden dus;) ). Ben daar super goed verzorgd en eindelijk weer degelijk eten met groente, vlees en pasta/aardappelen ipv. één van die drie:)
Ben daar heerlijk bijgekomen van mijn reis door Australië.
Zijn naar een vulkanische strand gegaan waar het zand zwart is. Erg apart maar bijzonder om te zien.
Naar one tree Hill (waar 1 eenzame boom op een heuvel staat) en mount wellington gegaan waar je van beide een mooi en goed uitzicht op Auckland had. Naar het museum geweest om meer te weten te komen over de Maori, de kiwi's, de vulkanen en nog veel meer. Erg mooi en interessant.
Veel gewandeld met de hond en de stad verkent.
Met Vicky, de dochter van het gezin, en haar vriend naar een waterval geweest waar we eerst een mooie wandeling naartoe hebben gemaakt:)
Dat was zo ongeveer mijn eerste week in AUckland.

Vervolgens met de bus naar Paihia gegaan, in het noorden, vanwaar ik een tour naar cape reinga (nog noordelijker) heb gedaan. Over 90mile beach gereden, met boarden van hoge zandheuvels afgegleden, naar een vuurtoren vanwaar je de Tasman zee over ziet gaan in de grote oceaan (De tasman zee is veel donkerder blauw) gelopen en naar regen achtig woud waar bomen van 1000 jaren oud stonden gegaan. Was een leuke dag !:)

Tweede dag Met Tom, die ik daar weer getroffen had, naar treaty ground in Whaitangi gegaan waar de Engelsen en de Maori een contract hebben getekend. Die plaats heeft volgens verschillende tijdzone sites 11.45uur tijdverschil met NL wat erg bijzonder is..... Helaas wisten ze er daar zelf niets van af en was het gewoon 12.00uur verschil.
Vanuit daar een mooie wandeling naar een waterval, die niet zoveel voorstelde gelopen, vanwaar we langs de autoweg, als afkorting, terug wilde lopen naar het hostel. Na 10min. Werden we 'gestopt' door een meneer die vond dat het te gevaarlijk was en hij bracht ons verder met de auto:).

Volgende dag heb ik gedoken:D voor het eerst een wreckdive!! Was super gaaf!!ook wel beetje eng in het begin maar erg tof om binnenin het gezonken schip te gaan.
Vervolgens zijn we nog naar the hole in the rock gevaren waar we ook doorheen gingen:)

Dag erna met de bus terug naar Auckland voor één nachtje en sochtens verder naar hot water beach.
Daar hebben we een wandeling naar stingray bay en catherdral cove gemaakt. Daar is een deel van de film de kronieken van Narnia opgenomen. Erg mooi:)
S avonds rond 21.00uur naar het strand gegaan om kuilen te graven. Waar vervolgens kokend heet water in kwam. Je moest oppassen dat je je niet verbrandde op sommige plekken. Tof om dat te hebben meegemaakt. Heerlijk avondje op het strand in hot water Pools gehad.

Volgende ochtend verder naar waitomo, waar ik de glow worm caves ben ingegaan. Zoiets heb ik nog nooit gezien!! Een grot, zo'n 50m diep, met lichtgevend plafond door zogenoemde glow Worms. Als je daarvan foto's op Google zoekt, weet je een beetje hoe het eruit zag. Maar in het echt was het natuurlijk nog veeeeeel mooier.
In diezelfde grot ong. 35m abgeseilt, 2watervallen beklommen, met luchtbanden in het water gedobberd, door smalle stukken geklauterd en warme chocomelk gedronken:) tof maar het water was erg koud.

S avonds lekker op tijd naar bed gegaan en volgende dag met Marleen, Nederlandse meid, die ik in de bus heb leren kennen, grote wandeling gemaakt. Rest van de dag heerlijk in het zonnetje gezeten.

Vanuit waitomo naar Hobbiton gegaan!! Waar delen van lord of the rings en the hobbit zijn opgenomen. Was echt fantastisch:) super leuk om het huisje van Bilbo en Frodo te zien, en de rest van het dorp. Natuurlijk nog wat gedronken in de bar, die ook in de film voorkomt.

S avonds naar culturele avond van de Maori gegaan waar meerdere keren de haka werd opgevoerd en veel te weten ben gekomen over hun cultuur. Erg interessant en mooie muziek die ze maken.
Daar ook gegeten!! Wat was dat lekker:):)

Volgens mij ben ik inmiddels op de 22ste beland..
Laatste spullen gekocht voor de 4daagse wandeling, en daar ook de boodschappen voor.
Om14.00 namen Tom en ik de bus naar gisborne waar we de nacht voor de wandeling sliepen.
Volgende ochtend vroeg met de bus en vervolgens kleiner busje naar de start van de wandeling.
Daar stonden we dan, bergschoenen aan, backpack van ong. 12kilo op de rug, en camera's gereed. Het was gelijk klimmen, na 5min al buiten adem met mensen die ons tegemoet liepen en ons vrolijk vertelde dat het nog steiler en zwaarder werd... Voor de 4 uur daarop volgend.... Maar we lieten onze hoofdjes niet hangen en gingen met goede zin verder:) na een tijdje hadden we de pas erin en kon het genieten van het uitzicht beginnen. Adembenemend! Geluchend op mooi uitkijkpunt waar er later nog meer van kwamen en er korte pauzes hebben gehouden. Na 5uur kwamen we bij het hutje aan:):)! Wat waren we blij !:) en wat een uitzicht! Helaas kwam er al gauw een mistbank waardoor we niets meer zagen maar we waren toch moe genoeg om na het eten gelijk de slapen.
S nachts had ik het steenkoud gehad, dus niet zo goed geslapen. Er ook bij stilstaand dat we met 35 mensen in een driedubbelstapelbed hutje mutje in één kamer lagen.

S ochtend rond 10.00 aan onze tweede wandeldag begonnen die alleen maar bestond uit naar beneden lopen zonder proberen te vallen. Maar ik ben ik niet zonder te vallen ;) gelukkig alleen maar modder overal, geen verwonding.
3uur later waren we bij ons tweede hutje waar we eigenlijk nog zoveel energie hadden dat we na de lunch nog 3uur naar een waterval heen en terug zijn gelopen. De ranger had gezegd dat deze waterval imisschien wel de mooiste zou zijn die we hier in NZ zouden gaan zien. En ik moet toegeven hij was inderdaad erg mooi!:)
We zijn ook nog achter/door de stralen gelopen wat tof was om te doen. Vervolgens in het water gegaan wat dus rechtstreeks van de bergen komt. Nou ik kan jullie vertellen, dat ik nog nooit in zulk koud water heb gezwommen. Heel heel koud.

S avonds na het eten nog kaartspelletje gedaan en we kregen van de ranger een stuk hert die eerder die dag was geschoten. Heerlijk:):)

Derde dag weer rond 10.00 vertrokken. 12km redelijk vlak gewandeld met af en toe een steile klim of daling. Bij aankomt gelijk in het meertje gezwommen om ons beetje op te frissen. Waren natuurlijk geen douches in de hutten.
Ook het drinkwater moesten we eerst koken omdat het uit het meer was gehaald.
We hadden ook ons eigen gasstel, pannetje, mok enz. mee.

De laatste dag was 17km vlak. Okee één klim waarbij ik weer uitgleed en mijn volledige linker helft onder de modder zat. Maarja dat vergeten we even;)

Bij het eindpunt met bootje naar beginpunt gebracht, waar we heerlijk in een normaal bed sliepen, een riante badkamer en keuken hadden. Heerlijk:)
Als een steen geslapen!

Volgende dag met de bus terug naar Rotorua, boodschapjes gedaan, gegeten en geslapen.

Met Tom de volgende dag in plastic bal 350 meter van heuvel naar beneden gerold met 40liter water erin. Had buikpijn van het lachen daarna.
S avonds naar de polynisian Spa gegaan, die in de top 10 van de wereld staat:D heerlijk! Met water temperatuur tot 42graden en uitzicht over meer en bergen. Dat hadden we wel verdiend na al dat wandelen.

Eindelijk aangekomen bij gisteren:
Zo goed als Niets gedaan, omdat het de hele dag regende.

Vandaag naar park met allemaal heet water bronnen gegaan waar je natuurlijk niet in mag omdat het kokend heet is. Het stinkt enorm naar rotte eieren door de zwavel.

Het is weer een ellenlang verhaal geworden. Zal in het vervolg met meer regelmaat iets schrijven. XXX

  • 29 Januari 2015 - 20:06

    Gera:

    Beste Elisabeth,

    Ik kan mij heel goed voorstellen dat je geen tijd hebt om te schrijven; je bent zo druk bezig met allerlei activiteiten en wandelingen. Maar gelukkig regent het ook eens behoorlijk in Nieuw Zeeland en heb je tijd om achter de pc te kruipen. Wat een indrukwekkende lijst met allerlei bezienswaardigheden die je hebt bezocht en dingen die je hebt gedaan. Je hebt geen dag rust. haha. Dat kan altijd nog als je weer terug bent in Nederland.
    Nieuw Zeeland klinkt fantastisch mooi in je verhaal, al doet het mij ook een beetje denken aan IJsland waar we 2x zijn geweest. Ook prachtige natuur, indrukwekkende watervallen, warm water bronnen (ook die met zwavel :( ) en zwart, vulkanisch zand. Geweldig om dat allemaal een keer te zien.
    Nog heel veel plezier en we zijn benieuwd naar je verdere avonturen.

    Groetjes

  • 29 Januari 2015 - 21:31

    Tom:

    mooi verhaal. Lijkt me veel wandelen.

  • 30 Januari 2015 - 00:58

    Gaby Beens:

    He Elisabeth
    wat een mooi verhaal weer.
    OP DE WANDELING HAD IK JULLIE GRAAG BEGELEID;
    Ik ben nu al benieuwd naar al je foto´s .Nieuw Zeeland moet een geweldig land zijn.
    Wat een goede tip van de ranger de mooie watervallen optezoeken.
    Het is al heel laat lieve E.Ik ga nu slapen want morgen ochtend vlieg ik naar Eemnes.
    Dikke kus en veel plezier verder.
    Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 08 Okt. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 6739

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Rondreis

Landen bezocht: