laatste weekje NZ en weekje Thailand met mama - Reisverslag uit Ban Na, Thailand van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu laatste weekje NZ en weekje Thailand met mama - Reisverslag uit Ban Na, Thailand van Elisabeth Beens - WaarBenJij.nu

laatste weekje NZ en weekje Thailand met mama

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

07 April 2015 | Thailand, Ban Na

Na de laatste grote wandeling van vier dagen in NZ een boottocht over Milford sound gemaakt. Zeehonden gezien en heel veel watervallen. Was een mooie dag.
Daarna een paar leuke dagen in queenstown gehad; een wandeling naar een bergtop gemaakt vanwaar we uitzicht over de hele stad hadden, Souvenirs gekocht, uiteten geweest ivm de laatste avond samen met Tom, lekkerste burger van NZ gegeten, lekkerste ijs van NZ en gezellig met twee Nederlanders dagje op het strand doorgebracht.
Na queenstown door naar lake tekapo. Sliep in een hostel aan een het meer.
Laatste stop in NZ was christchurch.
Was er erg benieuwd naar ivm de aardbeving die er in 2011 was.
De stad was eigenlijk nog één grote puinhoop. Allemaal verwoestte gebouwen, kathedralen, huizen, musea en noem maar op. Sneu gezicht. Het leek een beetje op een spookstad.
Het nieuwe 'winkelcentrum' was van scheepscontainers gemaakt. Best bijzonder en zag er nog leuk uit ook.
Het verschil van voor en na de aardbeving was in een tijdelijk musea te zien (ook in zo'n container). Bizar hoeveel schade dat heeft aangebracht en nu, bijna 4jaar later, nog zoveel van te zien in.
Ook wel Interssant om door een stad te lopen en de gevolgen van een aardbeving te zien.
Dat waren mijn laatste dagen in NZ.

Opweg naar een nieuw avontuur in Azië.

Rond 03.00 snachts kwam ik aan. Mama was al in onze kamer op mij aan het wachten:)
Mama kwam die ochtend al aan en bleef een week bij me.
Na een tijd te hebben geklets toch maar gaan slapen. We waren alweer vroeg wakker ivm tijdsverschil en warmte.
Wat was het benauwd.
Even onder de koude douche. Heerlijk.
Mama had een lief kaartje en stroopwafels van de buren meegekregen. Nogmaals bedankt:)
Ook van mijn nichtje een mooie tekening gehad en van iedereen een dikke knuffel.
Beneden bij het hostel gaan ontbijten met lekker eitje, klaargemaakt in de magnetron en toast.
Vervolgens Bangkok gaan verkennen. Al op de eerste hoek aangesproken of we met de tuk tuk wilden. Hij zou ons wel even naar een haventje brengen...
Nouja vooruit dan maar..
Waarschijnlijk afgezet qua geld en vervolgens wilden ze dat ook bij de boottocht doen. Toen hebben we nee gezegd en er dus een stokje voor gestoken.
De meneer van de tuk tuk wachtte op ons en bracht ons naar een toeristenbureau.
Daar werd ons gelijk een 'fantastisch' aanbod gedaan. Alles werd geregeld, o.a. vluchten voor een week binnen Thailand, hoefden ons nergens zorgen om te maken, alleen maar (heel veel) betalen:p
Ook niet gedaan dus.
Toen waren we al dat gebemoei zat en besloten zelf terug naar het hostel te lopen.
Daar even bijgekomen van de hitte en al het gedoe.
Aan het meisje van het hostel gevraagd wat ze ons kon aanraden om de stad een beetje te verkennen. 'Gewoon de local bus 53 voor de deur nemen. Kost 8bath (20eurocent) en die maakt een rondje door/om de stad'
Nou daar gingen we dan.
Als enige westerse in een bus vol Aziaten. Werden door iedereen begroet en 'bewonderd'. Weer eens iets anders.
Overal waren marktjes, het verkeer was een grote chaos en ontzettend veel mensen. Bijzondere belevenis zo vanuit de bus.
Aan de andere kant van de stad uitgestapt.
Met behulp van een kaart een aantal mooie tempels geprobeerd te vinden.
Maar we waren aardig gedesoriënteerd in die grote drukke stad waar de straatnamen soms maar een letter verschilden.
Weer werden we aangesproken door een man. Hij zei dat het happy buddha day was en we zo 'n geluk hadden dat we er vandaag waren want alleen vandaag, een keer per jaar, mocht je die buddha bekijken.
Mama en ik waren weer in een tuk tuk praatje getrapt;( maarja daar kwamen we later pas achter..
We zouden naar 3 verschillende tempels worden gebracht en de golden mountain.
Daar gingen we dan. Met de wind in onze haren een tuk tuk ritje.
De tempels waren erg mooi maar ook beetje hetzelfde.
De golden mountain was vooral leuk/mooi vanwege een schildpad die we zagen, klokken die er hingen en het uitzicht over de stad bovenop.
Tussen de bezichtigingen door weer naar 2toeristen bureaus gebracht.
Heel irritant maar de tuk tuk chauffeur krijgt benzine als hij daar toeristen heenbrengt. Dus het moest maar... Mama en ik deden alsof we geïnteresseerd waren en dat we in de middag terug zouden komen. Niet dus;)
Na de hele tuk tuk tocht ergens afgezet vanwaar we naar de bushalte liepen waar we eerder op de dag waren uitgestapt. Vanaf daar het rondje terug naar het hostel afgemaakt. Weer aangestaard door iedereen in de bus;)
Phoe wat een dag, indrukken, hitte en beetje last van tijdverschil.
S avonds naar Chinatown gegaan. We wisten alleen niet zo goed de weg dus besloten al gauw terug te lopen.
Opeens hadden we een hond achter ons aan lopen en even later waren het er 5! Van alles geprobeerd maar, vooral die eerste, bleef maar bij ons.
Mama bedacht om onder het metrostation door te lopen om er zo vanaf te komen. Gelukkig werkte dat:)
Uiteindelijk gewoon achter ons hostel noodles gegeten.

Dag 2
Ik had gelezen dat ko kret, een klein eilandje waar je in 6km omheen kan lopen, een floating market had. Mama en ik wilden daar graag heen. Met bus 53, 32 en daarna een bootje zouden we er moeten komen. Na de eerste overstap ging het al mis. Ze zeiden dat we de bus de andere kant op moesten, maarja daar kwamen we net vandaan...., toch maar uitgestapt en even water gekocht. Nog maar eens gevraagd. Die man vertelde ons dat we wel de goede richting opgingen maar een andere bus moesten. Vooruit dan maar. Naar zeker een uur in de bus kwam we dan eindelijk bij de bootjes aan.
Weer gevraagd en in een bootje gestapt. Blij dat we er eindelijk waren, zagen we auto's waardoor ik wist dat we verkeerd zaten. Op het eiland waar we heen wilden zou namelijk geen verkeer zijn.
Iemand gezocht die engels kon en zij heeft ons toen naar het juiste bootje gebracht.
Hèhè daar waren we dan eindelijk:)
Maar de floating market was nergens te bekennen....
Gelukkig was er wel een gewone markt. Eerst maar even iets gegeten. Gefrituurde groentes. Best lekker en weer eens iets anders.
Vervolgens die 6km om het eilandje gelopen.
Was mooie natuur, veel groen, vogels, en natuurlijk gezellig met mama.
Vlak voor eind was er nog een marktje. Daar twee speciale Aziatische toetjes genomen. Cocosnoot pudding en grass jelly.
Beide verrassend lekker. Nog een sapje gehaald en opweg naar een bootje die ons direct naar het vaste land zou brengen. Voor maar 4bath ipv 20 op de heenweg.
Bus genomen en besloten ook nog een stukje met de boot te gaan.
Ging allemaal goed:)
Leuk boottochtje op de rivier langs Bangkok gemaakt.
In het hostel aangekomen eerst even bijgekomen en opgefrist.
Vervolgens poging twee om China town te vinden, dit keer met kaart.
We wilden de lekkerste eetkraampjes vinden die de lonely planet aanraadde.
Er stond zelfs een rij terwijl het een kraampje in een steegje was. Wij sloten netjes aan en hebben daar heerlijk gegeten.
Vervolgens de toetjes kraam gezocht en ook gevonden:)
Mama nam gingersoep met sesamballetjes en ik mais, cocos, jelly, in een bepaald sapje. Klinkt vies maar was super lekker. Aangezien dat ook gewoon een kraampje op straat was, konden we niet zitten maar ertegenover was een hotel waar we even voor wilden zitten. De bewaker liet ons toen zelfs binnen in de lobby zitten. Lekker fris daar:)
Weer terug naar het hostel gelopen, gekletst, zoals we de hele tijd al deden, en gaan slapen.

Dag 3
S ochtens eerst naar de mis (in het engels gelukkig) en vervolgens rond 12.00uur de trein naar ayuthaya genomen.
Gevraagd waar we moesten zitten en toen werden netjes onze plaatsen gewezen. Zaten lekker fris en ruim. Prima:) helaas bleken we toch verkeerd te zitten toen de conducteur kwam. Met alle, vooral mijn, spullen naar de derde, ipv tweede, klas verplaatst. Daar was het een stuk minder ruim en fris. Maarja.... We zaten.
Drie uur later waren we op de plek van bestemming. Met bootje overgestoken en op zoek naar een hostel.
Bij de eerste konden we gelukkig al terecht. Weer even opgefrist, uitgerust en besloten naar een oude Nederlandse zetting met VOC schepen te gaan.
Best een eindje lopen en het sloot om 17.00uur. Wij kwamen een half uur later aan:( wel van de buitenkant bekeken een ook de schepen konden we zien. De zon was al onder aan het gaan en dat gaf een mooi gezicht.
Snel terug voordat het echt donker zou zijn.
Vlakbij het hostel weer noodlesoup gegeten maar dit keer met een mix van vis, pork en kip. Bijzondere combinatie maar weer erg lekker.
Bij een cafeetje in onze straat een lekkere smoothie gedronken. Fijne afsluiting van de dag.

Dag 4
Besloten nog een nacht extra te blijven anders zou het te hectisch worden, vonden we.
Fietsen gehuurd en langs de ruïnes gegaan. Oude tempels en beelden die verwoest zijn door de birmezen. Bijzonder om te zien.
Kwamen weer op een marktje terecht waar mama souvenirs voor de kleintjes heeft gekocht.
Daar ook een sapje gekocht die we in een plastic zak kregen met een rietje om te drinken. Weer iets nieuws maar even lekker.
Nog een groot rondje om andere ruïnes gefietst en tot slot naar het gratis toeristen museum.
Mooie galerij met schilderijen van de ruïnes en een grote zaal met hoe die, wereld Unesco stad, zo is geworden.
Terug in het hostel weer een eetgelegenheid uit de lonely planet gekozen en daar heengefietst.
Mooi aan het water gelegen met uitzicht op een tempel. We wilden eigenlijk voor ieder een kokosnoot met een curry erin en als voorgerecht soort sushi. Maar we kregen van beide er maar één. Gelukkig maar achteraf anders was het veel te veel.
Het was weer erg lekker en er werd ook nog gitaar gespeeld en gezongen door een jonge. Was een leuk diner:)
Terug bij het hostel weer een smoothie gedronken als afsluiting van de dag.

Dag 5
Rond 9uur met een minibus opweg naar kanchanaburi. Moesten nog overstappen maar dat ging allemaal goed:)
Daar aangekomen met een taxi busje naar een guesthouse waar ik graag wilde slapen. Het was me alleen niet gelukt via internet te boeken dus hoopte dat ze nog iets hadden.
Jippie:) ze hadden nog een hutje op het water! Eerste nacht zou dan gewoon tweepersoons zijn maar de tweede nacht hadden ze alleen nog maar vierpersoons over. Maarja, prima:)
Op 5min loopafstand was de river kwai brug. Daar gingen we als eerste heen. Er waren nog houten delen aan het einde van de brug en dat was nog origineel. De rest was gerestaureerd maar het was alsnog bijzonder om te zien. Even over de brug gelopen vanwaar we ons hutje op het water konden zien.
Daar vlakbij weer noodlesoup gegeten maar deze keer was hij wel heeeel erg scherp! Volgende keer maar niet zelf nog extra peper erover heen doen.
Doorgelopen naar the dead railway museum waar ze alles uitlegden over de WO 2 met betrekking tot de brug en de krijgsgevangen die daar waren. Veel Nederlanders waren daar omgekomen. Heftig om zo te lezen. Daar tegenover was de begraafplaats waar dus ook veel Nederlanders lagen. Heel mooi en netjes bijgehouden.
Terug naar het hostel en ons klaargemaakt. Opeens begon ons hutje helemaal heen en weer te schudden.
Mama en ik keken elkaar met vragende ogen aan wat dat was maar al gauw begrepen we dat er een boot langs voer waardoor wij, op het water, bewogen.
Gelukkig zaten we natuurlijk wel vast aan de kant met touwen.
Ik heb nog nooit kikkers zo hard horen kwaken! Daardoor hadden mama en ik niet veel geslapen maarja we hadden een dagtrip naar de erawan watervallen op de planning, en daarvoor wilden we er vroeg uit.
Een uitgebreid luxe ontbijt zat bij onze overnachting inbegrepen.
Toast met jam, watermeloen, ananas, ei thee of koffie, melk en cornflakes.
Ruim 45min. naar de bushalte gelopen en helaas net de bus gemist dus moesten een uur wachten.
Uiteindelijk In de bus naar de waterval, lekker op mama's schoot geslapen;)
Bij het national park aangekomen eerst grote zak fruit gehaald en een ananas shake. Heerlijk!
Het was een waterval van 7 verdieping en elke verdieping was anders.
Er waren veel locals die met kleren en al het water ingingen.
Wij waren onze zwemspullen vergeten:(
Na de tweede waterval moest je al je eten en drinken achterlaten of opeten ivm apen die er daarna zouden zijn.
Mama en ik het fruit opgegeten en doorgelopen.
Het was aardig warm zo op het midden van de dag..
Na 1,5uur kwamen bij het laatste deel aan.
Het meest heldere water van allemaal en hele mooie omgeving.
Helaas moesten we al snel weer terug lopen want om 16.00 vertrok de laatste bus terug.
Ik liep op bloten voeten want mijn slipper was weer eens kapot gegaan.
Mama wilde even pootje baden maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Net op tijd kwamen we weer bij de bus aan.
Helaas geen apen gezien trouwens:(

Op de terugweg dichterbij ons hostel uitgestapt en de bus voor morgen naar Bangkok geregeld. Daarna een voetmassage genomen.
Mama's voeten werden een stuk harder aangepakt dan die van mij. Maar beiden vonden we het erg lekker:) een massage van een uur!

Dag 6

Rond 9.30 werden we opgehaald met een minivan om naar Bangkok te gaan. Uitgestapt vlakbij koh san road om daar een hostel te zoeken. Na een uur rond te hebben gelopen toch maar besloten naar ons oude plekje te gaan. Dus wij weer met de lokale bus daarheen.
Onze spullen in de kamer gebracht en naar een bootplaats gelopen. Daar naar de overkant van de rivier gegaan waar een marktje was. Sushi gegeten en een hele lekker iced coffee, weer uit een plastic zak, die in een kartonnen zakje zat, gedronken.
Terug met het bootje, en terug naar het hostel gegaan.
Hadden geen behoefte aan avondeten.
Op onze kamer heeft mama haar tas weer ingepakt met een aantal spullen van mij die ze mee naar huis mocht nemen.
Potje yatzee gespeeld en onze laatste nacht samen geslapen.

Dag 7

Vroeg opgestaan en ontbeten. Mama kreeg dit keer twee eitjes omdat het haar laatste ochtend was.
Naar het metro station gelopen en met een overstap naar de skyrail op het vliegveld aangekomen.
Ging allemaal soepeltjes.
Mama's tas mocht gelukkig nog net als handbagage mee. Hij was een stuk voller en zwaarder geworden door mijn spullen.
Afscheid van mama genomen;( en uitgezwaaid.
Ik ben terug naar het hostel gegaan en een rustig dagje gehad. S avonds met Nuna afgesproken.
Super leuk om haar na ong 7jaar weer te zien! Heerlijk gegeten met allemaal gerechtjes die ze bestelde.
Naar het hostel gegaan en gaan slapen.

• 07 April 2015 - 11:43

Gaby Beens:

Nu ik het hele verslag van jou lees, komt bij mij alles weer boven.
    Wat was het toch heerlijk met jou in Asie.

Wat ging die week gauw om. Wat een beleefnis voor mij in die jeugdherberges, die hutjes etc
    Ik ga er nog lag op teren.

Fijn om met jou op reis te zijn geweest, nu kan ik mij alles veel beter indenken. Ik heb gemerkt hoe jij een meester bent in dinge te regelen en je je niet onder te laten maaien in welke situatie ook.

Geniet er verder van en bedankt voor het mooie uitvoerige verslag.
    Dikke kus
    en vele knuffels
    Ma

• 07 April 2015 - 17:42

Dani:

Wat een fantastische avonturen beleef je toch! Mama had al wat foto's laten zien. Ziet er prachtig uit!
    Dankjewel voor het leuke verslag!

XXX